Geachte heer Lieven Boeve
Het Katholiek Onderwijs staat voor de ontwikkeling en vorming van de totale persoon, met gelijke kansen voor iedere leerling en voor levenslang leren (uit: Missie en Visie van het Katholiek Onderwijs).
Zoals ze nu worden voorgeschoteld, moeten we ons met de nieuwe eindtermen ernstige zorgen maken of onze scholen in de toekomst deze visie nog zullen kunnen waarmaken.
De enorme hoeveelheid leerstof die onze leerlingen zullen te verwerken krijgen, dienen voor een overmatige groei van slechts een beperkt gedeelte van deze “totale persoon”. De lat wordt zo hoog gelegd dat al bij de start van gelijke kansen geen sprake kan zijn. Reeds in de tweede graad moeten onze kinderen leerdoelen halen die normaal gezien pas aan bod komen in het hoger onderwijs. De vorming wordt helemaal niet breed uitgezet, maar wordt zodanig toegespitst dat er voor een levenslang leren slechts een veel te nauwe basis rest.
Onze leerlingen van onze school, St-Lucas KSO Antwerpen, hebben gekozen voor het kunstsecundair omdat zij niet enkel denken in begrippen, maar ook in beelden. Zij goochelen misschien wat minder met cijfers en getallen, maar hebben des te meer gevoel voor schaal en verhouding. Zij doen niet enkel proefnemingen in het chemielab, maar zetten experimenten op out of the box. Zij leren niet enkel over beproefde theorieën, maar graven ook naar ideeën die nog niet in handboeken staan. Zij leren Nederlands, Frans en Engels en daarnaast kunnen ze ook communiceren in een universele taal die mensen treft in hoofd en hart.
Wij leren onze leerlingen niet om met kunstenaarsogen naar de wereld te kijken — zij waren er al mee geboren. Wij overtuigen ze niet om averechts te denken — dat deden ze al. We vragen hen niet zich poëtisch uit te drukken — het zijn dromers die niets liever willen. Onze leerlingen zijn buitenbeentjes, soms wat eigenaardig en juist daarom vaak verdraagzaam voor al wat anders is of denkt. Hun zenuwbanen liggen op de huid; ze hebben lange voelsprieten en zijn niet zelden een tikkeltje te sensitief. Ze gaan kwetsbaar door het leven, ontvankelijk en zacht. In een onveilige omgeving zouden rond deze blanke pitten harde bolsters groeien. Ze verlangen naar vrienden die op dezelfde wijze in het leven staan. Ze zoeken een omgeving waar averechts denken welkom is. Ze houden van leerkrachten die hen leren in chaos goud te vinden, die out of the box denken normaal vinden, die ook met beelden spreken, poëtisch luisteren en vaak zelf buitenbeentjes op school zijn geweest.
Wij willen dat onze leerlingen mens worden, een totale persoon. Dat zij vanuit hun eigen wortels verder kunnen groeien en mogen bloeien in een wereld waar hun universele taal mensen zullen verbinden, waar hun tegendraadse ideeën vastgeroeste roeren zullen omgooien en waar hun eigenaardige experimenten onverwachte oplossingen zullen brengen.
Kunst & Creatie is hun domein en hun ecosysteem. Het zou evengoed levenskunst en schepping mogen heten. Om dit te laten ontstaan verdienen onze leerlingen tijd en ruimte. De wereld wordt steeds complexer en moeilijker. We gaan ze nodig hebben, onze levenskunstenaars!
U bent van harte welkom om op onze school onze leerlingen en leerkrachten in actie te zien.
Deze brief is om u te steunen in uw strijd voor passende eindtermen.
Hoogachtend
Met vriendelijke groeten
Jan Steenhoudt leerkracht St-Lucas KSO Antwerpen
Véronique Van Dyck St-Lucas KSO Antwerpen
Sandra Willems T.I.H.F. Maricolem Brugge
Van Hamme Karen Kunsthumaniora Sint-Lucas Gent
Sofie Truwant Secundair Kunstinstituut-stad Gent
Katrien Vernimmen Portus Berkenboom
Jan Maddens H. Pius X instituut bovenbouw
Hilde Robrechts Heilig Graf Turnhout
Reynders Hilde Kunsthumaniora P I K O H Hasselt
Werner Geboers Musart, kindlloen Academie bk- Aalst
Lizzie Van Casteren Sint Lukas Brussel
Lucia Vizzi Atlas college Kunst & Vorming Genk
Kunstenaars: Hannelore Van Dijck
Philippe Aquire
Koba de Meuter
Kasper Bosmans
Benoit
Frederick Vergaert van galerij Fred&Ferry
Philippe Van Cauteren SMAK
Iris Paschaldis SMAK
Phillip Van Den Bossche