top of page

Beeldende Kunst: optie Audiovisuele Kunst (BK/AK)

Derde graad Kunst en Creatie Doorstroom- en arbeidsfinaliteit (D/A)

Lestabel Audiovisuele Kunst:
Wil je graag meer uitleg? Contacteer ons!
St-Lucas Kunstsecundair Antwerpen

Sint-Jozefstraat 35

2018 Antwerpen

Tel: (03) 201 59 70

info@st-lucaskso.be

Beeldende Kunst optie Audiovisuele Kunst
Deze optie binnen de studierichting Beeldende Kunst is een combinatie van algemeen vormende vakken en artistieke vakken. Een creatieve houding, een duidelijke tekenaanleg, een liefde voor lezen en een nieuwsgierigheid naar schrijven zijn een vereiste. Doel is het zelfstandig ontwikkelen van eigen verhalende ideeën en die in te zetten in het beeldverhaal, de animatie en de scenografische ruimte.

In het atelier Waarnemingstekenen en het atelier Modeltekenen wordt de natuurlijke tekenvaardigheid verder ontwikkeld die een solide basis zal vormen voor het artistieke hoofdpakket. 

In Waarnemingstekenen is er aandacht voor heel uiteenlopende  onderwerpen en technieken. In Modeltekenen staat het menselijk figuur centraal waarbij naaktstudies, bewegingssequenties en het aangekleed figuur, en het figuur in de ruimte aan bod komen.

In het vak Vertelkunst bestudeert de leerling  hoe taal, stijl en verteltechnieken een rol spelen in verhalen.

Het artistieke hoofdpakket bestaat uit het atelier Beeldverhaal, het atelier Animatie en het atelier Scenografie.
In het atelier Beeldverhaal draait het om het beeldend, grafisch en pictoraal vertellen binnen een spectrum van illustratie tot graphic novel. In het atelier Animatie komen getekende beelden en figuren tot leven via verschillende technieken zoals stopmotion en computeranimatie. In het atelier Scenografie onderzoekt de leerling met schaalmodellen de kenmerken van ruimte en vormgeving en hoe personages zich hiertoe verhouden.
De aangeleerde technieken worden vakoverschrijdend toegepast in richtingsbrede opdrachten en stap voor stap geïntegreerd in een veelzijdige vertelvaardigheid.

In het zesde jaar worden de aangeleerde technieken uit het vijfde jaar verder verfijnd met meer nadruk op inhoud en meer autonoom toegepast. Het eigen referentiekader staat centraal in het ontwikkelen van vertellingen. Leerlingen kunnen werken aan complexere projecten waarin de technieken van de artistieke ateliers elkaar versterken of zij kunnen anderzijds zich verdiepen in een afgelijnd deelgebied van de verschillende disciplines.

bottom of page